Busvrije Breestraat niet ten koste van OV-bereikbaarheid winkelkerngebieden binnenstad Leiden

In voorgaande bericht op deze blog, dat Rover plaatste in het Leidsch Dagblad van 7 augustus 2012, wordt de zorg uitgesproken over de bereikbaarheid van de binnenstad van Leiden. Rover, opkomend voor het openbaar vervoer en de belangen van reizigers, pleit voor het handhaven van het busverkeer door de Breestraat. Zonder de halte Breestraat zou Leiden niet meer voldoen aan de norm dat de meeste mensen een bushalte binnen een bereik van 500m hebben.

Volgens de tekening hieronder zijn alle winkels, restaurants, cafeetjes en woningen bij het verdwijnen van de halte Breestraat nog bereikbaar via één van de bestaande bushaltes op Hooigracht, Langegracht, Kort Rapenburg etc. De stelling dat het centrum van het kernwinkelgebied ‘de slechts bereikbare plek van Leiden’ wordt bij het busvrij maken van de Breestraat, is dan ook niet houdbaar.

Zonder OV-haltes in de Breestraat is de bereikbaarheid van het winkelkerngebied in de binnenstad van Leiden nog steeds goed gedekt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel belangrijker is de aantrekkelijkheid van de binnenstad. We kunnen de binnenstad nog zo goed bereikbaar maken; als er niets te beleven valt, heb je aan de bereikbaarheid niets. Uit het Koopstromenonderzoek van 2012 blijkt dat de winkelomzet in het centrum van Leiden in de periode 2004-2011 met 29% is afgenomen. Dat heeft niets met de bereikbaarheid te maken. Sterker nog, op basis van bereikbaarheid legt het centrum van Leiden het altijd af tegen een winkelcentrum als Leidschenhage bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat het denken over bereikbaarheid en parkeergelegenheid hier stopt; dit is iets waar je constant over moet blijven nadenken. Het redt alleen niet de aantrekkelijkheid van de binnenstad.

Leiden, en met name de Breestraat, moet zich juist concentreren op haar kracht, een prachtig historische omgeving, schitterende panden, creatieve ondernemers. Om die ondernemers te behouden en aan te trekken, moet er gewerkt worden vanuit een visie om meer kwaliteit aan te trekken. Kwaliteit die past bij de sfeer en omgeving van de Breestraat. In die omgeving is het nu onrustig, lawaaiig en bijna onmogelijk om heerlijk te slenteren vanuit het Pieterskwartier naar de Nieuwe Rijn of Haarlemmerstraat. De Breestraat functioneert nu als snijdend zwaard tussen twee bloeiende gedeelten van de binnenstad.

De conclusie van Rover dat de binnenstad gered wordt met busvervoer door de Breestraat is een verkeerde.

De binnenstad van Leiden verdient een levendige Breestraat. Een straat waar het fijn wandelen is, waar je van de prachtige gebouwen en geschiedenis kunt genieten, waar spannende combinaties ontstaan tussen winkelen, cultuur en recreatie. Want dat heeft de Breestraat voor op de andere winkelstraten in Leiden, het is een rijke combinatie van cultuur, wonen, werken en winkels. Dat maakt de Breestraat tot een speciale straat. Het heeft wat ons betreft niet alleen een rijke geschiedenis, maar gaat ook een spannende toekomst tegemoet. Wij streven naar een spannende en inspirerende Breestraat in 2022.

Uiteraard zonder bussen. Laten we beginnen met het omleiden van al het streekvervoer buiten de binnenstad

Team Breestraat2022

2 thoughts on “Busvrije Breestraat niet ten koste van OV-bereikbaarheid winkelkerngebieden binnenstad Leiden

  1. OK, wanneer je het precies uitrekent ligt het centrum van het kernwinkelapparaat nog net binnen de 500m cirkels in plaats van daarbuiten. Dan moet wel de halte Kort Rapenburg worden gehandhaafd, terwijl er ook druk op het gemeentebestuur is om de bussen niet meer over de Turfmarkt te laten rijden, zodat ook die halte zou verdwijnen. Daarvoor worden hetzelfde soort argumenten gebruikt als tegen de bussen in de Breestraat.
    Maar ook wanneer die halte blijft, betekent het opheffen van de halte Breestraat dat de Leidse buspassagiers beroofd worden van de op één na meest gebruikte halte. Dat betekent minder buspassagiers, en dus minder reizigersopbrengsten, wat dan weer gecompenseerd zal moeten worden door lagere frequenties. Zo belanden we in een negatieve spiraal.
    Het heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van de Breestraat, maar ook voor de Nieuwe Rijn en de Haarlemmerstraat, terwijl de inrichting van die straten hetzelfde zal blijven. Of bij de Breestraat een aantrekkelijker inrichting de afgenomen bereikbaarheid zal compenseren is nog maar de vraag. In de loop van de tijd hebben de winkeliersorganisaties daar heel verschillend over gedacht. Ze wilden eerst de auto’s in de Breestraat handhaven (anders zouden de mensen naar Leidsenhage gaan), en daarna dat de RGL er ging rijden.

    De afname van de omzet in Leiden is inderdaad zorgelijk. Uiteraard heeft men te lijden van de crisis en de opkomst van het internetwinkelen. Een specifiek Leids probleem is de opkomst van eigen winkelcentra in omliggende plaatsen. En de Breestraat heeft nu eenmaal alleen tussen Gangetje en Korenbrugsteeg een echte winkelfunctie. Verderop is er geen sprake van een aaneengesloten winkelfront aan beide kanten, en zal dat er niet komen ook. Dat verander je niet door de bussen te weren.

    Om iets aan de gedaalde omzet te doen zal naar de oorzaken moeten worden gekeken. Studies als het koopstromenonderzoek doen dat. Het gemeentebestuur kiest duidelijk voor versterking van het kernwinkelgebied (waar de Breestraat buiten het Aalmarktproject niet toe behoort) en de Stationsomgeving. Als die ambitieuze plannen tot ontwikkeling komen is de koek wel ongeveer op en is er geen extra koopkracht meer te vinden om ook de Breestraat verder als winkelstraat te ontwikkelen. De eeuwenoude verkeersfunctie dient dan ook voor het OV en de fiets behouden te blijven.

    Paul Bordewijk
    Voorzitter van de afdeling Holland Rijnland van Rover, de vereniging voor reizigers met het openbaar vervoer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>