Fietsers ‘te gast’ in de Breestraat

In de visie ‘Breestraat 2022’ pleiten wij voor een busvrije straat, waar de fietser te gast zal zijn in het voetgangersgebied. Over de bussen zijn al vele discussies gevoerd, maar de fietsers blijven nog wat onderbelicht.

Wat bedoelen wij daar nou mee in concrete zin?

Breestraat nu

De Breestraat is op de Stationsstraat/ Steenstraat na de drukste fietsroute van Leiden. Je kunt stellen dat het beter is om te fietsen dan de bus te pakken of de auto, zowel voor de  gezondheid als voor het milieu. De vraag is dan of het nu logisch is om een fietssnelweg te faciliteren dwars door de compacte binnenstad van Leiden. De binnenstad is niet groter dan een paar km2 en alles is dus praktisch op loopafstand. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de binnenstad fietsvrij moet zijn, maar het zou op z’n minst beter gespreid kunnen worden. De Nederlander wil wél overal met de fiets kunnen komen; dat willen wij ook zeker niet veranderen.

De hoeveelheid fietsers in de Breestraat komt vooral doordat het huidige asfalt ‘snelheid’ communiceert. Dit effect wordt nog eens versterkt door scheurende brommers en te hard rijdende bussen, taxi’s en auto’s. Fietsers hebben zeker door het hoogteverschil [3,5 m!] ook de neiging harder te gaan rijden na het ploeteren op het valse plat. De bijna aanrijdingen op de Breestraat tussen fietsers, voetgangers en bussen zijn dagelijks niet op 1 hand te tellen… Helemaal op een van de meest onoverzichtelijke kruisingen in de binnenstad, tussen de Breestraat, het [Kort] Rapenburg en Noordeinde. Veruit de meeste fietsers gebruiken de Breestraat als snelle route door de binnenstad en niet als bestemming! Vaak ook deels en dan met [te] grote snelheid halverwege de straat een steeg in duiken tot grote frustratie van voetgangers en ondernemers.

De type fietsers

Voor het bekijken van alternatieve routes kun je eerst onderscheid maken in de fietsers die de Breestraat als bestemming hebben en de fietsers die de Breestraat als doorgaande snelle route gebruiken. Normaal gesproken zou je ook een derde groep kunnen benoemen, de recreatieve fietsers & toeristen. Echter deze gebruiken de straat vooral ook als doorgaande route opgejaagd door de rest van het chaotische verkeer. En wellicht soms zelfs het stadhuis [langste renaissance gevel van NL] niet eens gezien te hebben, niet onvoorstelbaar in de huidige situatie. De type fietsers zullen ook anders zijn in het weekend als door de weeks. In het weekend zullen meer fietsers de binnenstad als bestemming hebben.

Alternatieve doorgaande routes

Net als bij de Haarlemmerstraat heb je alternatieve routes, afhankelijk van waar je vandaan komt, waar je heen moet en op welk tijdstip. Je zou kunnen kiezen om over het Rapenburg of de Langebrug of Boommarkt/ Aalmarkt/ Nieuwe Rijn te fietsen. Nieuwe Rijn is alleen niet mogelijk op zaterdag en woensdag in verband met de markt, maar buiten die dagen een serieus alternatief. Op de marktdagen zal dus uitgeweken moeten worden naar de Langebrug [890 m.] en het Rapenburg [910 m.], dat vanaf beginpunt tot eindpunt Breestraat circa 30 sec. extra kost.

 

Haarlemmerstraat wordt gebruikt als fietsroute buiten winkeltijden, gelijk ‘s avonds ook wat meer levendigheid. Het grote voordeel voor de fietsers is dat hier in ieder geval geen bussen rijden, hoogstens in bepaalde venstertijden bevoorrading van de winkels. Deze optie is niet ondenkbaar voor de Breestraat. De Breestraat heeft een mix van functies, terwijl de Haarlemmerstraat vrijwel alleen winkels bevat.  De mix van functies geeft meer activiteit in de straat op verschillende tijden. Het grote voordeel van de Breestraat is wel dat deze breder is dan de bijvoorbeeld de Haarlemmer, waardoor het gebruik van de straat elkaar niet hoeft te bijten. Verder naar de noordkant kan je ook via de Oude Singel en de Langegracht van oost naar west.

Bestemmingsfietsverkeer

De Breestraat wordt in onze visie niet alleen voetgangersgebied, maar zal ook ruimte bieden aan fietsers. Door geen strakke fietspaden te faciliteren en te definiëren en door een klinkerbestrating van gevel tot gevel te maken in een subtiel patroon, zal de fietser de straat niet meer als fietssnelweg gebruiken. De straat blijft natuurlijk toegankelijk voor fietsers die de straat als bestemming hebben en die in het ideale geval parkeren in de nieuwe fietsenstalling van het Aalmarktproject.

Uiteindelijk zal de fietser zich wel of niet op zijn plek voelen afhankelijk van de hoeveelheid voetgangers; dit varieert met de verschillende tijdstippen. Hoe drukker met voetgangers en activiteiten op gebied van beleving en verblijven, hoe meer fietsers een andere route zullen kiezen om de binnenstad van oost naar west te doorkruisen.

‘shared space’, Kopenhagen

Naast het grote voordeel dat de Breestraat zelf veel aangenamer zal worden voor de voetgangers, heeft dit ook een positief effect op de vele stegen. Dit is weer erg belangrijk voor de dwarsverbindingen tussen de Pieterswijk, Aalmarkt, Nieuwe Rijn en Haarlemmerstraat. Alleen dan kan je als Leidenaar of bezoeker met een prettig gevoel door het mooiste en oudste deel van de stad wandelen, winkelen en verblijven.

Fietsparkeren

De toekomstige fietskelder van het Aalmarktproject speelt een belangrijke rol voor de fietsers die een goede veilige plek willen bij komst naar de binnenstad. En lang parkerende fietsen worden dan [hopelijk] zoveel mogelijk uit het straatbeeld gehaald.

Ook voor fietsers die alleen voor een kort bezoek komen zal plek gereserveerd moeten worden. Het zou meer kunnen zijn dan alleen de standaard fietsbeugel. Mogelijkheid is om dubbelgebruik te stimuleren. Laad & los plekken bijvoorbeeld ook gebruiken voor fietsparkeren. Of specifiek straatmeubilair ontwerpen, waar je fietsparkeren mee kan combineren. Zie ter inspiratie onderstaande afbeeldingen. Daarnaast is het mogelijk enkele stegen beter te benutten voor fietsparkeren. Er zijn allerlei nieuwe vernuftige ruimtebesparende fietsparkeersystemen op de markt.

Verder kan het idee van Groen Links gebruikt worden om op doodlopende stukken op de marktdagen te benutten voor het parkeren van fietsen.

Namens Team Breestraat 2022, Vincent Muller [fervent stadsfietser]

4 thoughts on “Fietsers ‘te gast’ in de Breestraat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>