De straatvloer van de Breestraat: voetgangers als uitgangspunt

De Breestraat kent een lange lap asfalt. Slechts onderbroken door het medaillon in het midden van de straat. In onze visie hebben wij gepleit voor klinkers.

De gemeente Leiden heeft in haar concept-besluit aan de raad voorgesteld de asfalt vloer te vernieuwen om, na verdere onderzoeken, alsnog klinkers te plaatsen.

Behalve dat niemand zit te wachten op het twee keer openbreken van de Breestraat, willen we de discussie over asfalt versus klinkers in een breder perspectief plaatsen. Waar het om gaat is dat je als voetganger het gevoel krijgt dat de Breestraat voor jou ontworpen is. Binnen het ontwerp speelt de keuze voor de straatvloer (hoe gaat de straat er uit zien?) een cruciale rol. De uitstraling van de Breestraat wordt voor een groot gedeelte daar, letterlijk op straat, bepaald. Laten we eerlijk zijn, thuis denk je er toch ook over na? Lopen de lijnen van je houten vloer of laminaat van voor naar achter of van links naar rechts. wat je ook kiest, beide opties benadrukken een andere beleving.

Laten we eens kijken naar het verschil in beleving bij de verschillende schetsontwerpen en foto’s.

 

 

 

 

 

Dit schetsontwerp van de gemeente Leiden (foto boven) is niet gericht op het creëren van een verblijfsgebied. Sterker nog, door het spaghetti sliert achtige ontwerp is alles gericht op snelheid. Als voetganger krijg je hier gecommuniceerd dat je gedoogd wordt; de bus is baas.

 

 

 

 

 

Bovenstaande tekening (schetsontwerp gemeente Leiden) geeft al iets meer rust voor de voetganger. Wat ons betreft ontstaat er nu meer gelijkheid tussen voetgangers en bussen. Ja, bussen worden ook nu nog steeds met spaghetti slierten op hun plaats gehouden, waardoor de Breestraat opgesplitst blijft in lange stroken. Je hebt als voetganger het gevoel dat je de straat oversteekt. Wat wel een verbetering is, is dat de rode klinkers meer eenheid te weeg brengen.

 

 

 

 

 

 

Het kan ook totaal anders. De foto hierboven: een straat in Lissabon, waar door een andere, verfrissende manier van aanstraten, de voetganger in één keer centraal staat. Puur door het verleggen van lijnen ontstaan er verbindingen tussen beide zijden van de straat. Hierdoor krijgt het gebied meer eenheid.

De lijnen die subtiel door de stenen ontstaan verbinden beide zijden van de straat met elkaar.

 

 

 

 

 

 

 

Of kijk eens naar de foto hierboven. Een gedeeld gebruik van de openbare ruimte in de stad Brighton in Engeland. Een terras is mogelijk (zie rechts onderaan de foto); dit is het domein van de voetgangers. Fietsers zijn er zeer welkom, en door de inrichting en voetgangers gedragen zij zich anders, rustiger. Taxi’s zijn al helemaal op hun hoede. Het is voor hen duidelijk dat ze er wel mogen komen, maar ze zijn op vreemd terrein. Het vereist behoedzaam manoeuvreren.  Mede gebaseerd op nieuwe beleidsregels van de Britse overheid die stellen dat straten niet meer exclusief ’movement’ boven ‘place’ stellen. De gebruikte tegels creëren lijnen die daarmee beide zijden van de straat met elkaar verbinden.  Een gebied voor de voetganger.

We willen hiermee laten zien dat de discussie over de Breestraat niet verengd moet worden tot de strijd asfalt vs. klinkers. Wij, de stad, wij de inwoners, moeten bereid zijn creatief na te denken over de inrichting. En daarbij kan er best eens iets anders uitkomen dan we allemaal nu denken.

Of, zoals Allen B. Jacobs het formuleert: “Street design, like any other creative act, always involves leapmanship, a point where it is necessary to jump from the known to something else that is desired, without knowing for sure where one will land.” (Great Streets, p. 313).

Belangrijk is dat we de Breestraat teruggeven aan de voetganger. Gelukkig onderschrijft de gemeente dat in punt 5 van het raadsbesluit. De voetganger komt centraal te staan. Er wordt zelfs gesproken over ‘shared space’. Nu nog goed uitwerken…wij hopen met bovenstaande een eerste aanzet te hebben gegeven.

Ronald van der Steen

5 thoughts on “De straatvloer van de Breestraat: voetgangers als uitgangspunt

  1. Mooi plan met interessante ideeën, maar weinig realistisch. Er blijven vele onbeantwoorde vragen:
    1. Waar laten jullie die 600 bussen per dag? Over de Hooigracht? Dit aantal bussen kan niet gecombineerd worden met de 15.000 auto’s die nu al per dag door de Hooigracht rijden en daar dagelijks in files vast staan. Wat vindt Arriva van dit plan? Is Arriva nog wel in staat om een betrouwbare dienstregeling te garanderen als de bussen via die route zouden gaan rijden?
    2. Waar laten jullie die 30.000 fietsers die dagelijks door de Breestraat rijden? Geen enkele parallel straat zal in staat zijn om een dergelijke capaciteit te verwerken. De Breestraat is niet voor niets hoofdfietsroute door Leiden.
    3. Hoe willen jullie de bevoorrading van de winkels voortaan gaan afwikkelen?
    De Breestraat heeft helaas geen parallel straten waarmee je dat zou kunnen realiseren.
    4. Voor veel oudere mensen die slecht ter been zijn, is een korte afstand tussen de plaats van uitstappen en de bestemming in het centrum essentieel. Hoe willen jullie dat voor die mensen gaan oplossen? Ga maar eens bij de stadsgehoorzaal kijken, als die
    ‘s avonds uitgaat. Daar staan dan vele minibusjes klaar die mensen naar het Noordeinde brengen.
    5. Hebben jullie dit overlegd met het bestuur van de wijkvereniging Pancras West? Ik krijg de indruk dat die wijk nogal wat extra verkeer te verstouwen krijgt in jullie plannen. Is er overleg geweest met wijkbewoners uit die wijk?
    Emile de Heer
    lid werkgroep Leiden ROVER-Holland Rijnland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>