Uitwerking van de visie Breestraat door Streetlife

Dinsdagavond 18 december vond de uitreiking van de Leidse Stijl plaats. Al ver van te voren mochten we onze visie aanleveren waarna het Leidse bureau Streetlife haar creatieve krachten mocht loslaten om eea. te verbeelden.

 

 

De Leidse Stijl is hier in te zien.

Als projectgroep zijn wij natuurlijk bijzonder vereerd met de aandacht van Streetlife op onze visie. Dat de schetsen en ideeën hier en daar anders uitpakken dan wij voor ogen hadden, hoort bij het proces van een creatieve ontmoeting.

Enkele voorbeelden. Wij zijn erg gecharmeerd van de stadskamers en de daarbij horende wifi-hotspots. Er is nu veel te weinig zitgelegenheid en onderzoek laat keer op keer zien dat mensen pas in je straat blijven als ze ook ergens kunnen zitten. De invulling van Streetlife is daarbij een zeer elegante en smaakvolle manier die goed aansluit bij de kernwaarden van de Breestraat. De realisatie van stadskamers vereist echter wel ruimte en die komt naar onze mening pas echt vrij bij het afsluiten van de Breestraat voor al het busverkeer. Want het gaat tenslotte niet alleen om het creëren van stadskamers, oftewel gelegenheid om te ontmoeten, internetten en kletsen, maar ook om zo’n plek in te richten die direct als aangenaam wordt ervaren. En daarvoor is de omgeving enorm belangrijk. En een omgeving die rust, sfeer en gezelligheid uitstraalt maakt dat je graag in een stadskamer gaat zitten.

Mooi idee dus, die stadskamers. Maar dat Streetlife zich neerlegt bij de realiteit van bussen is nu precies de reden waarom wij ons vol op de Breestraat hebben gestort. Wij willen die denktrant omkeren. Wij laten zien dat de Breestraat pas echt een kans van slagen heeft als het wordt ingericht als voetgangersgebied. Dat vereist een lange adem, zeker. Maar auteurs als Jeff Speck met zijn boek ‘Walkable City’ geven aan dat steden de meeste kans maken om hun jonge en hoogopgeleide bevolking te houden als ze zorgen voor leefbare binnensteden waar binnen loopafstand een mix van functies aanwezig is en waar de voetganger dominant is. De fietser is daarbij te gast. Dat delen we wel weer met Streetlife; de fietser zal de Breestraat nog voor lange tijd zien als de snelste manier om de stad te doorkruisen.

Ander voorbeeld waar we het mee eens zijn en waarvan we overtuigd zijn dat de gemeente daar ook wat aan gaat doen, is de enorme verrommeling van de Breestraat. We sluiten ons wat dat betreft volledig aan bij de oproep om de straat te ontdoen van alle obstakels, borden, abri’s en de ‘crisisgaasbakken’.

En…pas weer iets terugplaatsen dat past binnen de gewenste uitstraling voor de Breestraat. Is het niet beschikbaar, dan onwerpen we het. Kost het veel geld, dan sparen we door. Dat geldt ook voor de bomen. We plaatsen volwassen bomen die direct bijdragen aan de beleving.

Dank aan de makers van Leidse Stijl om zo de discussie over de Leidse Breestraat weer een stuk scherper te krijgen! De afspraak met Streetlife staat inmiddels in de agenda…

 

Ronald van der Steen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>