Herbestemming als aanjager van de lokale economie? Pak het stapsgewijs aan!

In de Breestraat is sprake van leegstand. Verschillende winkels zijn de afgelopen jaren opgedoekt en hebben plaatsgemaakt voor lege panden of tijdelijke winkeltjes zoals de kerstuitverkoop.
Deze leegstaande panden kunnen niet los worden gezien van de omgeving. Door structurele leegstand verloedert niet alleen het pand, maar ook de omgeving daarvan. Dit is slecht voor het imago van een buurt. Door deze leegstand kan de indruk ontstaan dat ondernemers zich er liever niet vestigen; zo kan een vicieuze cirkel ontstaan van bedrijven die wegtrekken en bedrijven die wegblijven. Dit schreef Hilde Harmsen in 2008 al in haar ‘Oude Kaart van Nederland’.

Ruimte voor nieuw gebruik
Als een leegstaand pand zo’n invloed heeft op de omgeving, zal het omgekeerde ongetwijfeld ook waar zijn. Want waar leegstand is, is ruimte voor nieuw gebruik. Herbestemming kan vertrouwen teruggeven aan potentiële ondernemers en het imago van een buurt opvijzelen. Momenteel worden er 18 bedrijfspanden in de Breestraat te huur aangeboden op Funda.

Breestraat is ingedut
Ook in de Breestraat kan nieuw gebruik positieve invloed hebben op de straat. Om verschillende redenen komen er minder mensen naar deze prachtige winkelstraat. Zodoende heeft de straat al jaren te maken met leegstand. Enerzijds heeft de crisis daar nog een schepje bovenop gedaan. Anderzijds laat de uitstraling van de Breestraat te wensen over. Initiatieven om de straat uit het slop te helpen zijn tot nu toe mislukt. Ondertussen is de Breestraat ingedut, is er sprake van leegstand en maken de bussen de straat ook niet aantrekkelijker. Hoe kunnen we deze ongewenste leegstand nu gebruiken om een positieve draai aan de Breestraat te geven?

Tijdelijke oplossingen
Het fenomeen popup is wat mij betreft de uitvinding van de eeuw als het gaat om oplossingen voor leegstand. Deze tijdelijke restaurants, galeries, exposities, winkels, bioscopen, kledingruil, hippe feestjes, kantoorruimte voor creatieve industrie (of wat dan ook), zorgen voor aanloop. Deze creatieve (!) ondernemingen zorgen er niet alleen voor dat leegstand tijdelijk wordt opgelost. Het werkt ook in het voordeel van het imago van een straat. Hierbij moet uiteraard kritisch gekeken blijven worden naar de invulling.

Geen prullaria die mensen onderweg meenemen, maar kwaliteit waar mensen een ommetje voor maken. Dit soort initiatieven kunnen door middel van subsidie of goodwill van de eigenaar ruimte krijgen.

De voordelen?
1. Kans voor (startende, creatieve) ondernemers
2. Kans voor eigenaar om zijn pand onder de aandacht te brengen
3. Niet de minste: verbeteren imago van de straat!

Van tijdelijk naar structureel
De tijdelijke herbestemming kan zodoende als middel worden gebruikt om een structurele oplossing te vinden. Niet alleen voor het pand, maar voor de hele straat. Aanloop en imagoverbetering; dat is waar het om draait.
Nu valt er in de Breestraat nog een wereld aan imagoverbetering te winnen. Je kunt het zo creatief niet bedenken! Dus waar wachten we nog op!?

Leonie Wijsman

Planoloog

3 thoughts on “Herbestemming als aanjager van de lokale economie? Pak het stapsgewijs aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>