Waar ik eigenlijk voor zou willen pleiten is …

Gastblog door Bayer Vastgoed

Ik was dinsdagavond zeer onder de indruk van jullie initiatief en betoog. Het is werkelijk te gek dat er mensen opstaan om de patiënt (Breestraat) trachten te helpen. Jammer genoeg hebben jullie ervoor gekozen er geen discussie te laten ontstaan, dan wel derden hun ideeën te laten ventileren op deze avond. Nogmaals de beste stuurlui staan aan wal. Ik weet het ook niet allemaal. Ik vond jullie ideeën geweldig , maar ook wel een beetje wildwest. Bijvoorbeeld een watertje door de straat, lijkt mij alleen maar een veroorzaker van letsel. Maar dit ter zijde.

Waar ik eigenlijk voor zou willen pleiten is het volgende:

De Breestraat is vanaf begin vorige eeuw getransformeerd naar een winkelstraat. Hier vestigden zich dan ook de “betere” winkels. Gelukkig heeft het ook een dubbelfunctie en zou je het ook als woonstraat (maar dan wel op tweede plan) kunnen betitelen.

Het vaarwel zeggen van de bussen juich ik toe. Maar wat nu als we de auto’s weer eens zouden verwelkomen. Kijk naar het succes van de PC Hooftstraat in Amsterdam (nu de Rijn Gouwe lijn toch van de baan is, kan dat een optie zijn). Ik pleit dan voor kort parkeren, maximaal een half uur. Zodat de welgestelde en vaak oudere klant bij zijn “winkel” kan komen.

 

Je zou de Breestraat misschien in tweeën kunnen delen met, ter plekke van het stadhuis, een pleinfunctie. Het gedeelte van de Breestraat aan de kant van het Gangusplein zou misschien eenrichtingsverkeer worden. Met een toegang of afrit via de Botermarkt. Hetzelfde zou misschien kunnen aan de kant van het Station, mits wenselijk. Met name in het gedeelte van het Gangusplein, zaten in het verleden de betere winkels. Deze situatie zou weer hersteld moeten worden.

Als Hagenaar heb ik ook de ervaring, wat er gebeurt met het autovrij maken van de winkelstraten. Het verkeerscirculatieplan is een doodsteek voor Binnenstad en Haagse winkeliers/ Haagsche winkelstraten. Ook bijvoorbeeld de Bonnetterie waar de clientèle voor een groot deel bestaat uit betere en misschien ook wel wat oudere klanten, beleven zware tijden, omdat ze eenvoudigweg niet meer bereikbaar zijn.

Het idee om de Breestraat slechts een promenade te laten zijn, c.q. wandelgebied, ben ik bang dat het zal afglijden naar een niveau a la Haarlemmerstraat. Dat zou je niet moeten willen. Bovenstaande is natuurlijk slechts een gedachte. Misschien hebben jullie hier iets aan. Ben altijd bereid mee te denken.

Wens jullie veel succes met het genezen van onze patiënt.

Met vriendelijke groet, Bayer Vastgoed

One thought on “Waar ik eigenlijk voor zou willen pleiten is …

  1. De creativiteit kent geen grenzen, het plan en de daarbij passende tekening is zó mooi dat het plandirect voor ieders ogen zweeft: een fontein, kiosken, bomen.
    Waarom voor dit alles nu precies de Breestraat is uitgekozen blijft echter een raadsel. De mooiste binnenstadsroute loopt evenwijzig: Botermarkt, Nieuwe Rijn. Iets verderop staat al een paar eeuwen een zeer bijzondere fontein, het stadhuisplein maakt de laatste jaren zowaar al een mooie ontwikkeling door tot een echt plein en de brede gracht uitlopend op de verbinding met de Oude Rijn, is zonder overdrijving de mooiste van plek van Leiden. Er valt op de “marktenroute” nog wel iets te verbeteren, maar was daar het Aalmaktproject ook niet voor bedoeld?
    Het komt haast kolderiek over om met dit soort plannen de Breestraat te willen afsluiten voor fietsers en elke vorm van openbaar vervoer. Is er ook één moment nagedacht over de alternatieve route voor de duizenden fietsers? Is er niet net begonnen met de bouw van een overdekte fietsenstalling in de Breestraat? Is er echt geen creatief plan te bedenken om de binnenstad ook bereikbaar te houden voor de velen die met het OV uit de stadswijken en vanuit de regio in de Leidse binnenstad willen uitstappen ( en daar behoorlijke bestedingen doen) ? Hoe had u de bereikbaarheid van de Pieterskerk en de Pieterswijk gedacht anders dan (ver) lopend?
    Kortom, waardering voor mooi plan, nu nog even de goede straat kiezen waar al die mooie elementen zó in te passen zijn, zonder de binnenstad van maandag t/m vrijdag een tweede bloedeloze (Haarlemmer-) straat te geven én permanent onbereikbaar te maken.

    Frits van Oosten, fietser en OV-gebruiker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>