Maak van de Breestraat de Ramblas van Leiden

Hieronder een ‘repost’ van het veel besproken stuk van Jeroen Maters [mede-oprichter Stadslab Leiden] over de Breestraat op zijn blog De Creatieve Stad Leiden. Het stuk is mede de aanleiding tot de oprichting van de projectgroep Breestraat bij Stadslab en is nog altijd actueel en voor ons een inspiratiebron.
Maak van de Breestraat de Ramblas van Leiden
Vorige week werden Sophie, Gijs en ik voor de zoveelste keer bijna van de sokken gereden door een roekeloze buschauffeur. Plaats van handeling was traditiegetrouw de Breestraat. Ik zag m’n leven al aan me voorbij trekken. Ik word niet snel chagrijnig. Maar ik heb het inmiddels helemaal gehad met die wild west taferelen op de in potentie mooiste en belangrijkste straat van de Leidse binnenstad. Stinkende bussen die als dwazen rijden, een gekrioel van scooters en fietsers die een drukke kruising in Hanoi tot een oase van rust maken. Foeilelijk asfalt en – ondanks de goedbedoelde bomenbakken - een en al steen.

De Ramblas van Leiden
Eenmaal bekomen van de schrik dacht ik die avond aan Barcelona en andere steden die, terwijl ze tientallen keren groter dan Leiden zijn, een totaal relaxt gevoel geven aan bewoner en bezoeker. Het kwartje viel ook bij mij. De Breestraat moet de Ramblas van Leiden worden. Weg met die bussen en andere gekken op twee of meer wielen. Weg met dat asfalt en steen. Iedereen ergert zich er kapot aan. Het wordt tijd voor draconische maatregelen.

Groen, terrassen, flaneren
We maken van de nood een deugd. We maken van de Breestraat weer wat ‘ie was: de mooiste straat van Leiden. Met mooie traditionele bestrating, waardoor de verkeersader niet meer de Pieterswijk en Academiewijk open rijt, maar versterkt. Met een zee van platanen die de Breestraat tot de groene long van de meest versteende binnenstad van Nederland maken (zie luchtfoto Ramblas). Met terrassen voor de elf horecagelegenheden die de Breestraat sieren (Koetjes en Kalfjes, De Troubadour, Olorosso, Cojoco, De Oude Harmonie, Burgerzaken etc.). Met een paar nieuwe hippe koffietentjes, ijssalons, nieuwskiosken in het midden van de promenade. Een straat waar voetgangers volop ruimte krijgen om te flaneren, recreëren, winkels en horeca te bezoeken. Waar kinderen kunnen spelen in groenperkjes, speeltuinen en fonteinen. Waar je rustig je net gekochte krantje kunt lezen op een bankje.
Mooiste monumenten
En terwijl je dan in alle rust zonder stinkende bussen en razende scooters en fietsers de gelegenheid hebt om eens goed om je heen te kijken, dan zie je een aantal van de mooiste monumenten die Leiden biedt. Het Stadhuis, het Gemeenlandshuis van Rijnland, de Stadsgehoorzaal, het Trianon Theater, het oude postkantoor, de Waalse Kerk, In den Vergulden Turk, ‘t Gulden Vlies, ‘t Hof van Holland, de voormalige winkel van Hasselman en Pander (Breestraat 146, schitterend!). Ga zo maar door. ’s Avonds allemaal net zo prachtig aangelicht als het stadhuis, sprookjesachtig.
Na de RGL
Dat de RijnGouweLijn in elk geval de komende vier jaar niet meer door de Breestraat gaat, betekent dat we iets anders kunnen en moeten verzinnen om de straat de allure van weleer te geven.  Pas als we dit soort draconische maatregelen durven nemen, zullen we echt stappen vooruit zetten als stad. En worden we weer wat we waren: één van de belangrijkste en mooiste steden van Nederland.Het dossier gewonde en dode fietsers en voetgangers wordt dikker en dikker. Tijd voor actie.
Jeroen Maters
Zie voor de vele reacties op dit stuk zijn blog.

3 thoughts on “Maak van de Breestraat de Ramblas van Leiden

  1. ..Mits er Leidsche bestuurders een wat bredere visie durven te tonen is er een kansje dat uw plan lukt. Ik vrees echter voor het Gamma, IKEA karakter van de Leidsche politiek en dito uitvoering daarvan…Alles wat foeilelijk is wordt in Leiden goed gepraat. Ik verlaat als bewoner van de Breestraat na 9 jaar “opknap beloften”. Mij wacht een vrijstaand huis in omgeving, maar als uw ‘Ramblas’ slaagt was ik er met gezin waarschijnlijk blijven wonen. Veel wijsheid en succes toegewenst!

  2. het is inderdaad doodzonde dat leiden de vele parels die ze heeft laat ondersneeuwen door de grijze, grauwe onaantrekkelijke uitstraling van breestraatbeton, lijnbussen en stukken met lelijke etalages en uithangborden.
    leiden: doe er wat aan en maak van de Bree een aantrekkelijke verbinding en rustpunt tssen de pieterswijk en rapenburg aan de ene zijde en de nieuwe Rijn, t gangusplein en de oude Rijn aan de andere zijde.
    1 bloedeloze koopgoot ls de haarlemmerstraat is genoeg lelijkheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>