De visie van het CDA op de Breestraat, door Moniek van Sandick

 CDA visie op de Breestraat

Op het kruispunt waar wegen en waterwegen van de Oude en Nieuwe Rijn samenlopen ontstond een nederzetting waarvan de hoofdstraat parallel liep aan de zuidoever van de Rijn. Deze brede straat moet vanaf haar prille begin een samengaan zijn geweest van handel, diversiteit van aanbod, markt gericht, aantrekkelijk voor een wijde omgeving en als dijk bestand tegen de grillen van het water. Van heinde en verre deden mensen de nederzetting aan, door de eeuwen heen verdienden de Leienaren hun brood door deze gerichtheid naar buiten.

Die kernwaarden ziet het CDA in de 21e eeuw nog steeds gelden voor deze straat. Een goed bereikbare straat, breed opgezet, met een diversiteit aan handel en cultuur gericht op de wereld om ons heen, die mensen naar onze stad trekt met die typische Leidse goedlachse service die maakt dat de uren op de Breestraat een positieve belevenis zijn.

De aantrekkelijkheid van het stadhuis, al eeuwen het centrum van bestuur, waar getrouwd wordt, waar burgers voor grote evenementen samenkomen, waar de optocht even stil staat en de groten der aarde worden ontvangen.  Bezoekers van het stadhuis moeten zich in de directe omgeving kunnen laven en te ruste leggen, cafeetjes, terrassen, grand café, hotels en een conferentiemogelijkheid  wil het CDA in en rond deze lange straat.

Aanbod

De klant is de moderne mens, digitaal bereikbaar, actief op social media, goed opgeleid, kritisch, gesteld op gemak, service en kennis van zaken.  De Breestraat wordt een handelsmerk op zich, voor de stad, de regio en daarbuiten. Een nieuwe straat op het Monopolybord!

Een diversiteit in aanbod, van deze tijd, in historische panden, met mooie goed onderhouden gevels, waar   kwaliteit en praktische oplossingen samengaan. De opkomst van het internetkopen zorgt voor de noodzaak van een nieuw winkelaanbod:  nieuwerwetse handelshuizen, waar mensen vraag- en aanbod bespreken en bedienen opdat goederen goed bij de klant terecht komen . Nieuwe combinaties van praktische handel en digitale dienstverlening worden gezocht, zoals nu zaken als Djoser, Babbooka, Thuis of Ecosupermarkt unieke combinaties kennen.

Wanneer de grootte van winkelruimtes  achter hun unieke gevel moeten worden uitgebreid is het CDA daar in beginsel voor.

Bereikbaarheid

De handel is bereikbaar voor mensen van verre, waarbij de komst van mensen met auto en trein voorop staat. Goede parkeergarages op loopafstand, een snelle aansluiting met het station (CS en Lammenschans), met bushaltes bij beide uiteinden van de Breestraat. ruimte voor ontmoeten, overleggen, kopen en genieten.

Het CDA ziet een groot en veilig voetgangersgebied voor zich. Een fietsroute die hoofdzakelijk langs de Nieuwe Rijn gaat (behalve op marktdagen) opdat je op de Breestraat kan flaneren, ook na afloop van de een Stadsgehoorzaalbezoek. Goede verlichting, schone straat en kwalitatief mooie stenen, voorzien van nieuwste mogelijkheden voor communicatie en veiligheid.

Het CDA wil een straat, die samen met de Haarlemmerstraat en het Stationsgebied een eigen  invulling geeft aan het totaalaanbod dat de Leidse binnenstad moet leveren. Tevens wil het CDA een rust op de Breestraat, zodat het makkelijk oversteken is opdat het achterland van het Pieterskwartier beter bij de binnenstad wordt betrokken.

 Inrichting

Aantrekkelijkheid van een winkelgebied is een dagelijks gevecht vóór het winnen van klandizie en tegen slijtage en tegen vernieuwde winkelcentra elders in de regio als bijvoorbeeld Haarlem, Leidschendam, Zoetermeer, Alphen aan den Rijn. De historische stad is ons visitekaartje, maar mag geen bejaarde dame zijn.  Het CDA zoekt een  combinatie van traditie, stijl, kwaliteit en een moderne visie.
Het CDA wil een inrichting die 40 jaar mee kan. Daarna staat er weer een nieuwe generatie te popelen om opnieuw in te richten. Goede kwaliteit materialen, stevige ondergrond en een duidelijke stijl.

De stijl moet een verbinding leggen tussen de Nieuwe Rijn en het Pieterskwartier, zodat dit een eenheid uitstraalt in plaats van een Breestraat als scheidslijn.

De Breestraat omvormen zal gevolgen hebben voor de rest van de stad. Vraagstukken als waar laten we de bussen en  fietsen, waar parkeren en welke invulling van de panden  zullen veel voor- en tegenstanders kennen. Belangrijk is dat er stappen gaan worden gezet want stilstand is slecht voor de handel  en aantrekkelijkheid van de stad en de werkgelegenheid die daar uit voorkomt. Het CDA kijkt uit naar een nieuwe schakel in de lange ketting die Breestraat heet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>